Den franske filosof Jacques Derrida har
opfundet begrebet ”dekonstruktion”. Derrida hentyder at dekonstruktion er et
forsøg på at problematisere selve den måde, vi tænker på. I den vestlige
tankegang er det en kritik af systemtænkningen og hierarkierne. Her leder vi
ofte efter noget vi kan sætte i centrum. Med dekonstruktivismen søger Derrida,
at skabe nye tanker, der skal komme fra grænsen af ”det normale”, ved at
fokusere på det overfladiske, det marginaliserede, det forladte og bortgemte –
dvs. det der befinder sig på grænsen af det almindelige og normale.
Hensigten med at udfordre de sædvanlige
tankegange er at synliggøre de uudtalte hierarkier, rangordninger og
magtstrukturer i samfundet.
Den dekonstruerede arkitektur kan derfor karakteriseres
ved: splintrede, forvredne, usædvanlige, tilfældige, subjektive og legende, der
forstyrrer vores gængse opfattelse af, hvordan arkitektur skal se ud. Der er
heller ingen form for harmoni eller symmetri, samt er der mange diagonale
linjer. Dekonstruktion opsøger arkitekturen, ved at sætte grænser på den måde arkitekturen
har udviklet sig til.
Dekonstruktivisme har også et slogan: ”Form
follows fantasy”. Dette slogan er en
direkte modsætning til modernismens solgan: ”Form follows function”. Sloganet ”Form follows fantasy” henviser til hvordan
arkitekturen slår igennem modernismens sammensætning af form og funktion.
Formgivningen er nyskabende, fantasiskabende og eventyrlig. Heriblandt indretningen
og placeringen af bygningen.
Vi skulle i billedkunst lave en
dekonstruktivistisk bygning. Vi var 3 i min gruppe, hvor vi skulle starte med
at tage udgangspunkt i en side fra en telefonbog. Denne side af telefonbogen
skulle være en grundplan til en rumlig form. Lige Libeskind, udviklede vi et
tilfældighedsprincip, hvor vi satte 7 tilfældige krydser på en side fra en telefonbog.
Krydserne skulle være fordelt på hele papiret, hvor vi så lukkede øjnene og
pegede tilfældigt hvor krydserne skulle placeres. Herefter skulle vi nu
forbinde de 7 punkter med lige streger, men sådan at der stadig var åbninger. Efter
det, placerede vi passende blomsterpinde på linjerne, og limede dem fast med
limpistoler.
Herefter skulle vi nu bygge højden ved hjælp af
blomsterpindene fra punkterne. Højden måtte max. være 20 cm. Her skulle vi tage
stilling til dens opbygning – hvor høj den skulle være, hvor mange punkter, der
skulle bygge op, og hvilke, samt hvor de skulle mødes.
Nu skulle vi beklæde vores figur ved brug af hvidt papir. Her
var formålet at skabe rum, ved at lukke flader af med papir.
Dette er den færdige rumkonstruktion. I gruppen besluttede
vi, hvilke sider der skulle beklædes. Et rum defineres ved at afgrænser luft.
Når man arbejder med rum, kan der skabes det der hedder
positiv rum og negativt rum. Det positive rum, er når det inde under papiret,
dette iværksættes af papiret.
Vores færdige produkt er dynamisk. Der er ingen form for
symmetri, samt er alt tilfældigt, og linjerne (blomsterpindene), er diagonale
linjer der peger ud af billedet.
I vores færdige
produkt kan der tydeligt ses ligheder med Liebekinds museum, da stukturen samt
kompositionen er bygget på samme måde som vores model. I denne bygning er der
også gjort brug af tilfældighedsprincippet, som vi også havde gjort brug af i
vores produkt. Det kan ses, at nogle sider er afskærmede, som skabet negativ
rum udefra.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar