I denne øvelse skulle vi
tage fire fotos. Hver af dem viser hver af følgende overskrifter:
Gå tæt på
”Gå tæt på” menes ved, at man skal gå så tæt på noget,
som muligt, sådan så man ikke kunne genkende den oprindelige genstand. Jeg tog
billedet af et blad, som jeg synes repræsenterer emnet fint. Det er også svært
at se hvad genstanden er.
Serialitet – naturlig eller konstrueret
I denne øvelse
har jeg skullet skabe en billede serie af mindst 3 billeder. Når man arbejder
med Serialitet, vælger man et motiv, der skal være ens, men alligevel skal
dette motiv forandres, så man giver det en ny tolkning. Da jeg var på HEART
museum, stødte jeg ind på disse billeder – altså en lille billedsamling. De er
stadig ens, men samtidig også forskellige. Derfor har jeg valgt disse billeder
under ”Serialitet”.
Kroppen i dialog med omgivelser
Til denne
øvelse, skulle vi finde måde, til få vores krop med i billedet på, så billedet
vil få en betydning. Her tog jeg dette billede. Billedet viser at jeg holder
søjlerne ved hovedindgangen. Samtidig er billedet også symmetrisk. Lyskilden i
billedet kommer fra parkeringspladsen, hvor lyset er så kraftigt, at det
reflekterer ned på gulvet. Man kan også se søjlerne lave slagsskygge, samt
cykelstativerne. Forgrunden ses mine hænder, mellemgrunden ser man
hovedindgangen, og i baggrunden kan man se cykelstativerne og
parkeringspladsen. Der er vertikale linjer, som også viser hvor højt til loftet
der er.
Der er også
diagonaler på billedet. De horisontale søjler strækker sig fra det ene hjørne
til det andet. Samtidig kan vi også konkludere, at de horisontale søjler også
er ortogonaler. De danner et forsvindingspunkt i baggrunden. Visuelle farver
fremtræder også på billedet. I baggrunden er der varme farver, hvor i
forgrunden og mellemgrunden er der nedtonede og akromatiske farver i brug.
Symmetriske motiver
I denne øvelse,
skulle vi tage et symmetrisk billede som overhovedet muligt. Billedet skulle
også have en symmetriakse, som vi selv skulle bestemme i billedet. Dette billede
blev taget ved 12-gangen. Ved den sorte streg, der adskiller begge sider, blev der skabt en symmetriakse. Som man kan
se på billedet, er der helst de samme genstande på begge sider. Lyskilden er
lidt svag ved trappen, men fremtræder mere tydeligt ved gangen og dørene. Ved
dørens vinduer, er lyskilden kraftig, hvor man også kan se solens stråler komme
igennem dørenes vinduer. Der er horisontale linjer ved trappen, samt diagonaler
ved gelænderne.
Øvelsen gik ud
på, at vi skulle træne vores øjne til at se fotokompositionen, samt at øve os i
praksis i at benytte fotografiet. Det var også en form af en indledende øvelse
til vores eksamensprojekt.
Ud fra de
billeder, synes jeg at dette er nogle vellykkede billeder jeg fik taget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar