fredag den 29. april 2016

Analyse af attack øvelse - Starbucks




Tegningen forstiller en havfrue, der holder de genstande vi i dag benytter meget ofte i nutidens samfund: mobil, penge, kaffe osv. Dette er blot et eksempel på hvordan vi som samfund er meget stressede, og alting går så hurtigt. Historisk set forstiller havfruen en sirene fra det græske mytologi. Ifølge folkene bag Starbucks valgte de hende, da de ledte efter et nautisk tema, som skal symbolisere Seattle. Det skal så lige siges, at Seattle i 1971 var kendt for søtransport. I mytologien er sirener en personifikation af havet hvilket ikke er godt – de myrder efter at være attraktive. Ifølge forskere, lokkede sirenerne sømænd med deres vidunderlige sangstemme, hvor de så ramte ind i klipper og døde. Dette kan også symboliseres med nutidens samfund. Vi utallige mennesker er fristet af den dyre kaffe, kop efter kop indtil man bukker under. Man køber dyre labtops, og bruger resten af livet på de små tablets, og gøre sig selskab med andre ofre.

Der er symmetri omkring midteraksen, som giver billedet et statisk præg. Samtidig kan man også konkludere, at billedet er statisk, da der er en cirkel som symboliserer et universelt symbol for totalitet eller helhed. Samt er der tale om en cirkelbuekomposition, der typisk kan tilføre et billede en meget harmonisk "læserytme" og samtidig signalere guddommelighed. Udover at det er statisk, har det også rytmiske bevægelser, da cirklerne gentages med variationer.
I tegning er der ikke direkte forgrund, mellemgrund og baggrund, men en gentagelser af cirkelbuer med rytmisk forløb. Dette visualiserer også et guddommeligt evighedsprincip.
I ydre cirklen er der den samme tekst, som i den originale logo. Men stjernerne er udskiftet med dollartegn. Dette henviser til os forbrugere, der fortsat bruger så mange penge på den dyre kaffe. Samt viser det også, at folkene bag Starbucks tjener på dette.

I inder cirklen, ses den samme havfrue hvor der er ændret en del fra den originale logo. Her ses havfruen med en Starbucks kaffe i den ene hånd, og i den anden en mobil. På kronen er stjernen udskiftet med en dollartegn, samt er halerne der ikke. Dette skyldes igen, at sirenerne er folkene bag Starbucks hvor vi forbruger er sømændene, der bliver lokket af deres dyre produkter. Hvis vi kigger på hendes ansigtsudtryk er det mere fredfyldt (lokkende blik) i det originale billede, hvor på tegningen er den nærmere overrasket, forvirret og stresset. Dette viser os forbruger, hvad de kendte logoet gør ved os.
Tegningen samt det oprindelige logo er normalt perspektiv, da det er fra øjenhøjde.
I det oprindelige logo er der benyttet sekundærfarven grøn, samt de to akromatiske farver: sort og hvid. Den grønne farve i logoet er blevet brugt for sikre og naturlige produkter. Herudover er farven grøn en afslappende farve, der er behagelig for øjet og, som efter sigende skulle have en helbredende kraft. Igen er den helbredende kraft den lokkende effekt fra mytologien. Farven sort symboliserer rigdom, samt er den hemmelighedsfuld og mystisk, som her igen henvendes til mytologien. Farven hvid symboliserer havfruens lokkende stemmer: lækkert og rent. I tegningen er den grå, som også er en akromatisk farve. Det er en følelsesløs farve, samt overgangen mellem den sorte og hvide farve. Da grå er både ubevægelig og følelsesløs. Samt er den også meget solid og stabil, hvilket skaber en følelse af ro. Dette er os forbruger, når vi endelig får købt vores varer.
Der er tale om et åbent kropssprog, da havfruen har øjenkontakt med omverden. Hun har også kroppen vendt mod os, og armene i vejret. Dette henviser til, at hun markerer åbenhed og imødekommenhed over for verden. Det hun er i midtpunktet, viser hvor stor en betydning hun har for logoet samt os. Grunden til at hun ar er i et afgrænset område, betyder også nærhed i overført betydning. Hendes øjenkontakt med omverden skal lokke os til deres dyre kaffe.


Udtryksformerne er både ”samfund” og ”natur og verden”. Da det er ”samfund” skyldes at man manipulerer den historiske sandhed, samt er det kunst i dagligdage/hverdagsrutine. Hvis vi så kigger på, at det kan være ”natur og verden” skyldes at der er blevet gjort brug af manipulation.


Som vi ved, findes der gengivelsesstrategierne: øjet, følelsen og tanken. Folkene bag ”Starbucks” har gjort brug af gengivelsesstrategien ”Tanken”. Dette skyldes at der ligger en tanke bag logoet. Her er der en grund til, at de har valgt havfruen fra den græske mytologi, farve brug osv.

Min intention var at sætte fokus på hvad kendte logoer kan have af konsekvenser på os forbruger. Vi tænker ikke længere over prisen, men nærmere logoet. Starbucks er blot ét eksempel, på hvad den sande historie ligger bag logoet. Da jeg valgte at ændre havfruens stilling, er for at vise hvilke konsekvenser det medfører for os forbrugere. I det oprindelige har havfruen en lokkende ansigtsudtryk, da hun ser afslappet og fredelig ud. Dette er havfruens formål ifølge mytologien. I min tegning ser hun stresset ud, samt er hun afhængig af sin ”kaffe”. Dette skal så symbolisere sømændene, der bliver lokket af havfruens lokkende stemme. Det med at sømændene dør, er os forbruger der på et tidspunkt får økonomiske problemer hvis vi fortsætter som vi gør. På denne måde er havfruen centrum i denne konflikt. For kan vi overhovedet indse hvilke konsekvenser det vil medføre før det er for sent, eller vil det være umuligt at undslippe denne onde lokkende spiral?

Formålet med dette værk, er at sætte denne onde lokkende spiral under debat og sætte tanker i gang hos beskueren. Samt var min intention også at kritikken modtages bedst i en humoristisk tone, som også tydeligt kan ses på billedet. Dette synes jeg bestemt er vellykket.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar