Tegningen
forstiller en havfrue, der holder de genstande vi i dag benytter meget ofte i
nutidens samfund: mobil, penge, kaffe osv. Dette er blot et eksempel på hvordan
vi som samfund er meget stressede, og alting går så hurtigt. Historisk set
forstiller havfruen en sirene fra det græske mytologi. Ifølge folkene bag Starbucks
valgte de hende, da de ledte efter et nautisk tema, som skal symbolisere
Seattle. Det skal så lige siges, at Seattle i 1971 var kendt for søtransport. I
mytologien er sirener en personifikation af havet hvilket ikke er godt – de
myrder efter at være attraktive. Ifølge forskere, lokkede sirenerne sømænd med
deres vidunderlige sangstemme, hvor de så ramte ind i klipper og døde. Dette
kan også symboliseres med nutidens samfund. Vi utallige mennesker er fristet af
den dyre kaffe, kop efter kop indtil man bukker under. Man køber dyre labtops,
og bruger resten af livet på de små tablets, og gøre sig selskab med andre
ofre.
Der er symmetri
omkring midteraksen, som giver billedet et statisk præg. Samtidig kan man også
konkludere, at billedet er statisk, da der er en cirkel som symboliserer et
universelt symbol for totalitet eller helhed. Samt er der tale om en
cirkelbuekomposition, der typisk kan tilføre et billede en meget harmonisk
"læserytme" og samtidig signalere guddommelighed. Udover at det er
statisk, har det også rytmiske bevægelser, da cirklerne gentages med
variationer.
I tegning er der
ikke direkte forgrund, mellemgrund og baggrund, men en gentagelser af
cirkelbuer med rytmisk forløb. Dette visualiserer også et guddommeligt
evighedsprincip.
I ydre cirklen er der den samme tekst, som i den originale logo. Men stjernerne er udskiftet med dollartegn. Dette henviser til os forbrugere, der fortsat bruger så mange penge på den dyre kaffe. Samt viser det også, at folkene bag Starbucks tjener på dette.
I inder cirklen, ses den samme havfrue hvor der er ændret en del fra den originale logo. Her ses havfruen med en Starbucks kaffe i den ene hånd, og i den anden en mobil. På kronen er stjernen udskiftet med en dollartegn, samt er halerne der ikke. Dette skyldes igen, at sirenerne er folkene bag Starbucks hvor vi forbruger er sømændene, der bliver lokket af deres dyre produkter. Hvis vi kigger på hendes ansigtsudtryk er det mere fredfyldt (lokkende blik) i det originale billede, hvor på tegningen er den nærmere overrasket, forvirret og stresset. Dette viser os forbruger, hvad de kendte logoet gør ved os.
I ydre cirklen er der den samme tekst, som i den originale logo. Men stjernerne er udskiftet med dollartegn. Dette henviser til os forbrugere, der fortsat bruger så mange penge på den dyre kaffe. Samt viser det også, at folkene bag Starbucks tjener på dette.
I inder cirklen, ses den samme havfrue hvor der er ændret en del fra den originale logo. Her ses havfruen med en Starbucks kaffe i den ene hånd, og i den anden en mobil. På kronen er stjernen udskiftet med en dollartegn, samt er halerne der ikke. Dette skyldes igen, at sirenerne er folkene bag Starbucks hvor vi forbruger er sømændene, der bliver lokket af deres dyre produkter. Hvis vi kigger på hendes ansigtsudtryk er det mere fredfyldt (lokkende blik) i det originale billede, hvor på tegningen er den nærmere overrasket, forvirret og stresset. Dette viser os forbruger, hvad de kendte logoet gør ved os.
Tegningen samt
det oprindelige logo er normalt perspektiv, da det er fra øjenhøjde.
I det oprindelige logo er der benyttet sekundærfarven grøn, samt de to akromatiske farver: sort og hvid. Den grønne farve i logoet er blevet brugt for sikre og naturlige produkter. Herudover er farven grøn en afslappende farve, der er behagelig for øjet og, som efter sigende skulle have en helbredende kraft. Igen er den helbredende kraft den lokkende effekt fra mytologien. Farven sort symboliserer rigdom, samt er den hemmelighedsfuld og mystisk, som her igen henvendes til mytologien. Farven hvid symboliserer havfruens lokkende stemmer: lækkert og rent. I tegningen er den grå, som også er en akromatisk farve. Det er en følelsesløs farve, samt overgangen mellem den sorte og hvide farve. Da grå er både ubevægelig og følelsesløs. Samt er den også meget solid og stabil, hvilket skaber en følelse af ro. Dette er os forbruger, når vi endelig får købt vores varer.
I det oprindelige logo er der benyttet sekundærfarven grøn, samt de to akromatiske farver: sort og hvid. Den grønne farve i logoet er blevet brugt for sikre og naturlige produkter. Herudover er farven grøn en afslappende farve, der er behagelig for øjet og, som efter sigende skulle have en helbredende kraft. Igen er den helbredende kraft den lokkende effekt fra mytologien. Farven sort symboliserer rigdom, samt er den hemmelighedsfuld og mystisk, som her igen henvendes til mytologien. Farven hvid symboliserer havfruens lokkende stemmer: lækkert og rent. I tegningen er den grå, som også er en akromatisk farve. Det er en følelsesløs farve, samt overgangen mellem den sorte og hvide farve. Da grå er både ubevægelig og følelsesløs. Samt er den også meget solid og stabil, hvilket skaber en følelse af ro. Dette er os forbruger, når vi endelig får købt vores varer.
Der er tale om
et åbent kropssprog, da havfruen har øjenkontakt med omverden. Hun har også
kroppen vendt mod os, og armene i vejret. Dette henviser til, at hun markerer åbenhed
og imødekommenhed over for verden. Det hun er i midtpunktet, viser hvor stor en
betydning hun har for logoet samt os. Grunden til at hun ar er i et afgrænset
område, betyder også nærhed i overført betydning. Hendes øjenkontakt med
omverden skal lokke os til deres dyre kaffe.
Udtryksformerne
er både ”samfund” og ”natur og verden”. Da det er ”samfund” skyldes at man
manipulerer den historiske sandhed, samt er det kunst i
dagligdage/hverdagsrutine. Hvis vi så kigger på, at det kan være ”natur og
verden” skyldes at der er blevet gjort brug af manipulation.
Som vi ved,
findes der gengivelsesstrategierne: øjet, følelsen og tanken. Folkene bag
”Starbucks” har gjort brug af gengivelsesstrategien ”Tanken”. Dette skyldes at
der ligger en tanke bag logoet. Her er der en grund til, at de har valgt havfruen
fra den græske mytologi, farve brug osv.
Min intention
var at sætte fokus på hvad kendte logoer kan have af konsekvenser på os
forbruger. Vi tænker ikke længere over prisen, men nærmere logoet. Starbucks er
blot ét eksempel, på hvad den sande historie ligger bag logoet. Da jeg valgte
at ændre havfruens stilling, er for at vise hvilke konsekvenser det medfører
for os forbrugere. I det oprindelige har havfruen en lokkende ansigtsudtryk, da
hun ser afslappet og fredelig ud. Dette er havfruens formål ifølge mytologien.
I min tegning ser hun stresset ud, samt er hun afhængig af sin ”kaffe”. Dette
skal så symbolisere sømændene, der bliver lokket af havfruens lokkende stemme.
Det med at sømændene dør, er os forbruger der på et tidspunkt får økonomiske
problemer hvis vi fortsætter som vi gør. På denne måde er havfruen centrum i
denne konflikt. For kan vi overhovedet indse hvilke konsekvenser det vil
medføre før det er for sent, eller vil det være umuligt at undslippe denne onde
lokkende spiral?
Formålet med
dette værk, er at sætte denne onde lokkende spiral under debat og sætte tanker
i gang hos beskueren. Samt var min intention også at kritikken modtages bedst i
en humoristisk tone, som også tydeligt kan ses på billedet. Dette synes jeg
bestemt er vellykket.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar