lørdag den 30. april 2016

Ekskursion til HEART – John Kørner, Christian, 2008

Vi skulle på eksursion til HEART, hvor vi fik til opgave, at vi skulle analysere og fortolke et valgfrit værk fra HEART. Her har jeg værket Christian, 2008, af John Kørner.

Maleriet er fra 2008, samt hedder det "Christian" som skal symboliserer én af soldaternes fald i Afghanistan. Dette maleri er et akryl på lærred. I maleriet domminerer akromatiske farver: sort, hvid og grå. Den sorte farve repræsenterer beskyttelse mod følelsesmæssig stress. Den skaber en barriere mellem sig selv og omverdenen. Det giver komfort samtidig med, at det beskytter dens følelser og skjuler dens sårbarhed, usikkerhed og manglende selvtillid. Farven hvid repræsenterer det nye begyndelser. Selvom hvid ikke stimulerer sanserne betydeligt, baner den vejen for skabelsen af noget som sindet kan forestille sig. Hvid indeholder en ligelig fordeling af alle farver i spektret, der repræsenterer både de positive og negative aspekter i alle farver. Sidst har vi farven grå, som både er ubevægelig og følelsesløs. Den er også meget solid og stabil, hvilket skaber en følelse af ro. For meget gråt skaber tristhed og depression, og en tendens til ensomhed og isolation. Dette kan også mærkes på maleriet. På billedet ses der også, at grænsen mellem den akromatiske farve grå, og den akromatiske farve hvid viser også hvad den grå farve også repræsenterer herudover. Fra et farvepsykologisk perspektiv, er den grå farve et kompromis – den er hverken sort eller hvid. Den er overgangen mellem de 2 farver. Jo tættere grå kommer på sort, jo mere dramatisk og mystisk bliver den. Jo tættere den grå farve kommer på sølv eller hvid, jo mere lysende og levende bliver den. Dette kan også tydelig ses, at John Kørner prøver at fremvise, som er vellykket. Ellers er der også gjort brug af visuelle farver.
Palmen skiller sig ud, da det er det eneste objekt med varme farver i maleriet. Fra et religiøst perspektiv, symboliserer palmen et sejrsymbol. Men palmen står som en diagonal linje, hvilket viser den er på vej ud af billedet. Dette kan også konkluderes, at maleriet har en højre-komposition, da man kan se, at palmen står på højre side af maleriet. Da maleriet har en højre-komposition, hvor den i dette tilfælde er palmen. Det kan give en virkning, at billedet vælter, som giver en fornemmelse af ubalance. Igen kan det også ses ved palmen.  Dette skaber også en bevægelse i maleriet, hvilket giver disharmoni. 
Maleriet har også en diagonalkomposition, da palmen er skrå. Dette giver også en følelse af dynamik, energi og bevægelse.
Palmen er "Christian", hvor farverne er Afghanistan og dens omgivelser.
John Kørner har også gjort brug af reflekterende lys, som kan ses på det hvide område, i det nederste del af maleriet. Der er også gjort brug af egenskygge, som ses ved palmen.
Maleriet er maler i normalperspektiv, samt er det et totalbillede.
Der er også tale om en dynamisk bevægelse, da maleriet er handlingsmættet.
Maleriets rum er dybt, da det er tredimensionelt. Det er som om at vi kan gå ind i billedfladen, samt er det gjort brug af rumskabende virkemidler:
-       I forgrunden, er der den hvide ”bakke”. Her er der gjort brug af en skarp og klar farve, der skaber dybdevirkning.
-       I mellemgrunden har vi palmen, der er på vej ud af billedet. Her er der gjort brug af varme farver, der opfattes nærværende. Palmens blade som er grønne, er en kold farve. Dette giver os en fjenhedsfornemmelse – de opleves som at være længere væk.
-       I baggrunden har vi de akromatiske farver, der skaber skaber en masse følelser i gang hos omverden. Da de akromatiske farver er uskarpe, slørede og dæmpende skabes der dybdevirkning. Vi kan også se, at der både er lyse og mørke farver i samme maleri – de lyse syntes at være tættere på os.

Maleriet ”Christian” af John Kørner har jeg valgt, fordi jeg synes Kørner henviser ofte sine værker som ”problemer”. Dette kan også forstås i forskellige niveauer, men til dels, at problemet som selve kunstens funktion: at stille os spørgsmål, at levere problemer. Denne problemstilling stiller kunstneren sig selv, når værket er skabt: farven formen, komposition og motivet som problem.
I mere abstrakt forstand er Kørners ide om problemets inderste form, meget enkelte figurative elementer, der kan minde os om de måder, hvorpå maleri kan bruges til at vække universelt genkendelige ting.
Efter flere undersøgelser, fandt jeg frem til, at Kørner blev for alvor kendt for kunstens snævre kredse, da han i 2008 proklamrede, at han vil male et billede hvor hver falden dansk soldat i Afghanistan.
Kørners baggrund for at arbejde med dette tema, er en personlig oplevelse af, at man som kunstpublikum godt kan føle sig fanget i kunstinstitutionens faste greb om kunstformidlingen.
Det jeg synes er meget interessant hos Kørners værker, er at der er åbent for beskuerens egne tolkninger. Samt vil han altid sætte kunstoplevelsen fri.
Herudover synes jeg maleriet, har en kraftfuld budskab, end hvad det blotte øje kan se. Kørners motiver, samt at sætte kunstoplevelsen fri, synes jeg at han har fået vellykket.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar