-
Oldtidens skønhedsideal ville have at den
kvindelige krop skal fremstilles med hofter og former, som symbolisere
frugtbarhed.
Hvordan var
kropsidealet i antikken, og hvordan ser de antikke statuer derfor ud.
-
Kropsidealet i antikken var statisk, roligt samt
lidt afbalanceret. Kort sagt havde man tankegangen: sund krop = sund sjæl.
Kroppen skulle være veltrimmet, veltrænet og man skulle ikke være overvægtig.
-
De antikke statuer lægger ofte vægt på det
harmoniske og statiske. Det skulle ikke være overdrevet, altså var der variation.
Der var kontrapost, som menes ved at man lægger vægten på det ene ben, så
hoften bliver skubbet ud.
Hvad skete der med
kropsfremstillingen i middelalderen? Hvorfor
-
I middelalderen blev man mere kristen og kirken
domminerede. Kroppen blev derfor et syndigt mønster, hvor sjælen bor. De mente
at kroppen skulle ”tæmmes” og gemmes væk, så man ikke frister hinanden. Kort
sagt blev kroppen og sjælen adskilt. Det medførte at fremstillingen af
mennesker blev ”dukkeagtigt” – ikke livagtigt.
Hvad betyder
renæssance?
-
Renæssancen foregik i 1400 og 1500’tallet, som
betyder ”genfødsel” af antikkens idealer. Altså var det genopdagelsen af den
realistiske skildring af menneskekroppen. Kirken havde stadig en magt, men
videnskaben begynder at tage overhånd.
Hvad er renæssancens
kropsideal. Nævn minimum 1 vigtig kunstner fra renæssancen
-
Renæssancens kropsideal var en sammensmeltning
mellem krop og sjæl, da det var en genfødsel af antikken. Dette skrev jeg også
i tidligere spørgsmål.
Når der skulle laves skulptur af mennesker,
ville man havde det så realistisk som overhovedet muligt. Altså skulle enhver
detalje fremhæves. Det var også kunstnerens mål.
David Michelangelo var en af renæssancens
kunstnere hvis skulpturer levede op til ideallet om en muskuløs og veltrænet
krop. Han var også den første fritstående skulptur efter mange 1000 år.
Hvordan kan man
karakterisere Rubens billeder, der var en del af barokken?
-
I Barokken malede man ofte mere med åbne og
dynamiske billeder end i renæssancen. Dette kan også ses på Rubens billeder.
Selvom han var katolsk var det acceptabelt for kirken at han malede nøgne
kvinder, så længe det stammede fra mytologien.
Også frodige og blege kroppe var tidens
skønhedsideal, som er et tegn på velstand. Dette ses også på Rubens billeder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar