torsdag den 15. oktober 2015

Landskabet i malerkunsten 1600-1900, spørgsmål til side 23-26

1.Hvad stod realismens landskabsskildringer for? Og hvad var dets hovedintention?
Realismen en naturtro, og næsten naturvidenskabelig afbildning af naturen.
Realismens landskabsskildringer stod for, at fremstille objekterne så realistisk som overhovedet muligt. Man gjorde det ikke ”pænere” eller mere ”dystert”. Kort sagt var det, at ramme så præcist, som man overhovedet kunne. Det er også dets hovedintention.

2. Hvad gik den nationalromantiske bølge ud på? Hvad mente kunstprofessor N.L. Højen var kunstnerens opgave?
Det danske landskab skulle forskønnes og dramatiseres. Således at det jævnt flade danske landskab kunne måle sig med de udenlandske, hvor naturen syntes mere særpræget og storslået.
Kunstprofesser N.L Højen mente, at det var den nationalromantiske malers opgave gennem sit billede, at give udtryk for sin kærlighed til og respekt for fædrelandet.

3.Beskriv hvordan impressionisterne revolutionerede gengivelsen af landskabet.
Impressionisternes arbejdsmetode adskilte sig ved, at de malede deres færdigværker ude i naturen, hvor de tidligere malede dem færdige hjemme i deres atelier. De malede det de så i et bestemt øjeblik. På den måde lavede de en gengivelse af landskabet.
Målet for impressionisterne var altså at male, hvad de faktisk så i det øjeblik de befandt sig på stedet. F.eks. i stedet for altid at male en himmel blå, malede de himlen på den måde som den var, i det øjeblik de befandt sig i.

4.Hvordan adskilte impressionisternes måde at male på sig fra kunstnerne før dem?
Impressionisterne malede deres værker færdige idet de befandt sig ude i landskabet, hvor de tidligere kunstnere, tog en del skitser, og færdiggjorde dem hjemme i deres atelier. Impressionisterne malede også mere subjektivt, og malede hvad de så, og ikke hvad folk forventede. Samt fokuserede de også meget på naturens måde, at vise lysets måde at vise lyset på, af forskellige tidspunkter på dagen og årstiderne.

5.Hvad nævnes omkring fotografiets indflydelse på kunsten i teksten?
Der nævnes i teksten at man ville lave noget som fotografiet ikke kunne. Derfor begyndte kunsterne at male mere subjektivt, som jeg beskrev tidligere.
Et eksempel på dette er Claude Monet der understreger malerierts grove karakter som en modsætning til fotografiet, der i denne tid vandt frem. Monets intention er derfor, at vi skal lægge mærke til materialerne: oliefarven og lærredet. Vi skal ikke se maleriet som en illusion af virkeligheden. Olielærreder gav mere effekt over et billede, samt viser det at det ikke skal være ”perfekt” og realistisk, så det ikke lignede for meget af virkeligheden.

6. Paul Cezanne lagde grund for en ny stilretning – hvilken? Hvad gik denne ud på?
Paul Cezanne udviklede i løbet af sin karriere en stil, en ny stilretning kaldet kubismen. Kubismen opdelte landskabet i farver og flader, og gik ikke så meget op i lyset i billedet, som impressionisterne gjorde. Man gik meget op i, at finde de forskellige farvespil i motivet. Et af kubismens kendetegn er f.eks. genstanden opbygges ved hjælp af geometriske figur, samt kan den opleves og ses fra forskellige synsvinkler.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar