1.Hvad stod realismens
landskabsskildringer for? Og hvad var dets hovedintention?
Realismen
en naturtro, og næsten naturvidenskabelig afbildning af naturen.
Realismens
landskabsskildringer stod for, at fremstille objekterne så realistisk som
overhovedet muligt. Man gjorde det ikke ”pænere” eller mere ”dystert”. Kort
sagt var det, at ramme så præcist, som man overhovedet kunne. Det er også dets
hovedintention.
2. Hvad gik den nationalromantiske
bølge ud på? Hvad mente kunstprofessor N.L. Højen var kunstnerens opgave?
Det
danske landskab skulle forskønnes og dramatiseres. Således at det jævnt flade
danske landskab kunne måle sig med de udenlandske, hvor naturen syntes mere
særpræget og storslået.
Kunstprofesser
N.L Højen mente, at det var den nationalromantiske malers opgave gennem sit
billede, at give udtryk for sin kærlighed til og respekt for fædrelandet.
3.Beskriv hvordan impressionisterne
revolutionerede gengivelsen af landskabet.
Impressionisternes
arbejdsmetode adskilte sig ved, at de malede deres færdigværker ude i naturen,
hvor de tidligere malede dem færdige hjemme i deres atelier. De malede det de
så i et bestemt øjeblik. På den måde lavede de en gengivelse af landskabet.
Målet
for impressionisterne var altså at male, hvad de faktisk så i det øjeblik de
befandt sig på stedet. F.eks. i stedet for altid at male en himmel blå, malede
de himlen på den måde som den var, i det øjeblik de befandt sig i.
4.Hvordan adskilte impressionisternes
måde at male på sig fra kunstnerne før dem?
Impressionisterne
malede deres værker færdige idet de befandt sig ude i landskabet, hvor de
tidligere kunstnere, tog en del skitser, og færdiggjorde dem hjemme i deres
atelier. Impressionisterne malede også mere subjektivt, og malede hvad de så,
og ikke hvad folk forventede. Samt fokuserede de også meget på naturens måde,
at vise lysets måde at vise lyset på, af forskellige tidspunkter på dagen og
årstiderne.
5.Hvad nævnes omkring fotografiets
indflydelse på kunsten i teksten?
Der
nævnes i teksten at man ville lave noget som fotografiet ikke kunne. Derfor
begyndte kunsterne at male mere subjektivt, som jeg beskrev tidligere.
Et
eksempel på dette er Claude Monet der understreger malerierts grove karakter
som en modsætning til fotografiet, der i denne tid vandt frem. Monets intention
er derfor, at vi skal lægge mærke til materialerne: oliefarven og lærredet. Vi
skal ikke se maleriet som en illusion af virkeligheden. Olielærreder gav mere
effekt over et billede, samt viser det at det ikke skal være ”perfekt” og
realistisk, så det ikke lignede for meget af virkeligheden.
6. Paul Cezanne lagde grund for en ny
stilretning – hvilken? Hvad gik denne ud på?
Paul
Cezanne udviklede i løbet af sin karriere en stil, en ny stilretning kaldet
kubismen. Kubismen opdelte landskabet i farver og flader, og gik ikke så meget
op i lyset i billedet, som impressionisterne gjorde. Man gik meget op i, at
finde de forskellige farvespil i motivet. Et af kubismens kendetegn er f.eks.
genstanden opbygges ved hjælp af geometriske figur, samt kan den opleves og ses
fra forskellige synsvinkler.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar