Bartolomæus, Udsnit fra altertavle, Barcelona (ca. 1200)
Udsnittet fra altertavlen i Barcelona som hedder
”Bartolomæus”, er et billede fra middelalderen, da kirken domminerede meget i
den tid, som er ca. fra 1200’ tallet. Man kan se at kroppen er gemt væk i
billedet, og menneskerne på billedet er ikke livagtige, men mere ”dukkeagtige”.
Kroppens detaljer er også skjult af deres klæder. Grunden til dette, var for
man ikke skulle blive fristet.
Der er heller ikke nogen rum/dybde i billedet. Kroppen og sjælen er ”adskilt”, samt er sjælen også mere ren og uskyldig.
Kort sagt er dette et typisk billede fra middelalderen.
Der er heller ikke nogen rum/dybde i billedet. Kroppen og sjælen er ”adskilt”, samt er sjælen også mere ren og uskyldig.
Kort sagt er dette et typisk billede fra middelalderen.
Venus’ fødsel, Sandro Botticelli, ca. 1480.
Venus’ fødsel er et billede fra renæssancen, hvor deres
kroppe også afspejler det. Venus’ krop er slank, hvor man kan se de lette
aftegnede muskler på hendes mave. De 3 andre mennesker er også slanke, og man
kan tydeligt se mandens lette aftegnede muskler. Altså var dette ideallet i
renæssancen.
Venus står også på en muslingeskal som er et symbol på genfødsel. Dette er igen et tydeligt tegn på at billedet er fra renæssancen.
Venus står også på en muslingeskal som er et symbol på genfødsel. Dette er igen et tydeligt tegn på at billedet er fra renæssancen.
Laokoon, Hagesandros,
Polydoros og Athenodoros (3 billedhuggere fra Rhodos), ca. 100 f.kr.
Denne skulptur er fra antikken. Dette ses tydeligt på måden
man har fremstillet kroppen. Altså er der gået helt i dybden med kroppens
detaljer. Det kan tydelig ses på de 3 muskuløse mænd, at deres muskler er meget
tydelige og aftegnede.
”Venus ved spejlet”, Peter Paul Rubens, 1614-1615.
Dette billede er fra barokken. I barokkens tid var det for
en kvinde, at være ”let” overvægtig tegn på velstand, da det betød at man havde
råd til rigeligt med mad. Samt var frodige og blege kroppe tidens
skønhedsideal. Dette ses også på Venus i billedet.
I barokken havde kirken stadig magten, var det igen blevet acceptabelt at male kroppen. Altså malede kunsterne ikke kroppen i relation til kirken, men malede i stedet figurer fra mytologien.
I barokken havde kirken stadig magten, var det igen blevet acceptabelt at male kroppen. Altså malede kunsterne ikke kroppen i relation til kirken, men malede i stedet figurer fra mytologien.
Åbykrucifikset, ukendt kunstner, ca. 1100. Nationalmuseet.
Denne figur skal forstille Jesus, som er lavet i
middelalderen. Igen kan man se at figuren er fra middelalderen, da kroppen ikke
er detaljeret, men er fremstillet mere ”dukkeagtig”. Altså var kroppen et
syndigt mønster, hvor sjælen bor.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar