torsdag den 15. oktober 2015

Landskabet i malerkunsten 1600-1900 (s. 19-22)


        1.   Hvilken rolle spillede landskabet i malerier før 1600-tallet?
-       Før 1600-tallet spillede landskabet ingen vigtig rolle, eftersom det udelukkende blev brugt til at skabe dybde i billedet. Landskabet var altså kun en del af billedet, som skulle antyde at begivenheden fandt sted på jorden, men ikke nærmere bestemt hvorhenne i verden.
Til gengæld spillede de religiøse motiver en meget stor rolle før 1600-tallet.

1  2.   Hvilken opfattelse havde man af landskabet i middelalderen? 
-       I middelalderen fik man en opfattelse af at naturen var vild, utæmmet og fordærvet modsat de religiøse værdier i mennesket, som man fra kirkens side ønskede at fremhæve.

1  3.   Hvad fik landskabsmaleriet til at udbrede sig?
-       I løbet af 1600-tallet begyndte man at male landskabsmalerier i stedet for religiøse malerier. Forklaringen på dette var, at borgernes interesse for kunst udviklede sig. Hermed bestilte helt almindelige borgere (særligt i Holland) også kunst, hvilket gav udbredelse af landskabsmalerierne mulighed. Det betød, at religionen nu var udskiftet med landskabet som motiv.
-       Før dette var det kirken der sad for pengene, og havde magten i middelalderen. Det var dem der bestemte, og var kun præget af alt de religiøse.

1  4.   Hvad menes der med, at landskabet som motiv er revolutionerende? 
-       Landskabet er som motiv revolutionerende, da det ikke længere bare var en baggrund, men nu også det objekt der fylder et billede, uden nogen eller noget der stod i forgrunden. Alt fokusset stod på landskabet selv. Landskabet er også blevet accepteret, som noget virkeligt og realistisk.

1  5.   Prøv at definere det romantiske landskabsmaleri ud fra, hvad teksten fortæller om Casper David Friedrichs ”Vandringsmanden”. 
-       Set ud fra Casper Davis Friedrichs maleri ”Vandringsmanden” fra 1818, fremstår naturen på samme tid både farefuld og frygtindgydende, og på den anden side fascinerende og dragende. Selvom naturen spiller en stor rolle i det romantiske landskabsmaleri, ses religionen og det guddommelige stadig som en del af den daværende periode. Dette ses bl.a. i Vandringsmanden, der beskuer det vilde hav, men dog stadig er splittet mellem den guddommelige orden og den naturlige verden.
-       På samme måde virker ”Vandringsmanden” både åndeligt tilstedeværende og fraværende, idet han som det romantiske menneske på samme tid både søger afsondrethed og eventyr. Dette kendetegner romantikken, da da man trækker sig tilbage til de egentlige værdier, men samtidig vil man opleve eventyr. Det er faretruende og mystisk, men også udforskende og dragende.

1  6.   Forklar hvad der menes med det følgende; ”Denne nationale tankegang kom til at præge 1800-tallets malere i de europæiske lande, ligesom romantikkens tankesæt om det reflekterende, følsomme og gudfrygtige mennesker gjorde det”(s. 21 øverst)
-       Sætningen betyder at Fyrstedømmerne i Tyskland, så de ting de havde tilfælles (sprog og værdier), og blev derfor enige om, at de brude slå sig sammen. De begyndte at tænke på en fælles ”tysk” kultur. Samtidig fandt kunsterne i forskellige fyrstedømmer ud af, at de andre fyrstedømmer havde gode naturområder, til deres malerier. Malerierne var også med til at skabe en fælles stolthed over naturen. Samtidig kommer de nationale til at præge romantikken.

1 7.   Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge som værende romantiske landskabsmalere – hvordan er de det? Hvordan adskiller Friedrichs kunst sig fra Turners? 
-       Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge som datidens værende romantiske landskabsmalere. Turner interesserede sig mere for opfattelsen af naturens helhed, end de enkelte detaljer i billedet, som man blandt andet kan se ved C. Friedrichs ”Vandringsmanden”, hvor der er lagt stor vægt på detaljer i havets bølger og de enkelte klipper. W. Turner malede ”Indsejlingen til Venedig”, som er et udvisket billede, der dog fremstiller naturen i sin helhed. Samt er Turners billede også mere slørret og abstrakt end C. Friedrichs. Tilfælles har de tågen, for at skabe en mystisk stemning, rolighed mellem lys og mørke. Samt er der også uhygge, noget spændende og dragende, som erklærer at billederne er fra den romantiske tid.


                    Casper David Friedrich - "Vandringsmanden"


                                     


                 William Turner - ”Indsejlingen til Venedig”


Ingen kommentarer:

Send en kommentar